«Листи щастя» від інспекторів з паркування: аналіз законодавства.

«Листи щастя» від інспекторів з паркування: аналіз законодавства.

 

Ситуація

Мало хто звертав увагу з жителів м. Запоріжжя (оскільки для нас поки що така інформація є не дуже актуальною), що наприклад у м. Дніпро інспекція з питань контролю за паркуванням вже активізувалася та з березня 2019 року працює на повну силу. При цьому кількості її співробітників (42 спеціаліста) може позаздрити навіть будь-яка державна інспекція.

До того ж, не дивлячись на задекларовану немалу кількість напрямків діяльності, виходячи із даних зазначених на сайті Дніпровської міської ради, вони вочевидь зосередились на контролі за дотриманням правил паркування учасниками дорожнього руху.

Тож розберемося, які є повноваження у інспекторів з паркування, та чого очікувати від їх дій.

 

Повноваження

Як відомо, Кодексом України про адміністративні правопорушення наділено виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад повноваженнями розглядати певні справи про адміністративні правопорушення. До цього переліку законодавцем також включено й статті, якими передбачено відповідальність за порушення правил зупинки та паркування:

частинами першою і третьою статті 122 (в частині порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів у межах відповідного населеного пункту, зафіксоване в режимі фотозйомки (відеозапису),

частинами першою - п'ятою статті 152-1 - порушення правил паркування транспортних засобів та порушення правил обладнання майданчиків для платного паркування транспортних засобів

 

При цьому накладати адміністративні стягнення мають право посадові особи виконавчих органів сільської, селищної, міської ради - інспектори з паркування.

 

Особливості накладення стягнення

Основною особливістю накладення стягнення за порушення правил паркування (стоянки, паркування) – особливий режим фіксування такого правопорушення, а саме фіксування в режимі фотозйомки (відеозапису).  Зокрема, під час виявлення правопорушення, інспектор з паркування зобов’язаний здійснити фото/відеофіксацію обставин порушення правил зупинки, стоянки або паркування транспортних засобів, а саме:


  • дати, часу (моменту),
  • місця розташування транспортного засобу по відношенню до нерухомих об'єктів та/або географічних координат,
  • інших ознак наявності складу адміністративного правопорушення, передбаченого відповідною статтею Особливої частини цього Кодексу.


При здійсненні фотозйомки обов'язковою є наявність не менше двох зображень транспортного засобу, отриманих з різних або протилежних ракурсів, а в разі фіксації порушення, що полягає у неоплаті вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування в межах населеного пункту, в якому не впроваджена автоматизована система контролю оплати паркування, обов'язковою є наявність додаткового зображення (зображень), що фіксує відсутність документа про оплату послуг з користування майданчиком для платного паркування під лобовим склом транспортного засобу.

При цьому, важливим моментом є необхідність застосування не будь-яких технічних засобів, а тих, що функціонують згідно із законодавством про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах. Чим користуються на сьогодні інспектори з паркування – нам тільки доведеться встановити.

 

Інші особливості:


  • протокол про адміністративне правопорушення не складається;
  • строк розгляду – невідкладно після виявлення порушення та отримання відомостей про суб’єкта;
  • постанова може виноситись без участі особи, що притягається до відповідальності.


 

Порядок розгляду справи


  1. Визначення суб’єкта правопорушення.


Суб’єктом визначається особа, за якою зареєстрований транспортний засіб, або керівник юридичної особи-власника автомобіля; а за паркування «євроблях» буде відповідати особа, що ввезла транспортний засіб на територію України.

Для визначення вказаних даних, інспектор з паркування запитує дані з Єдиного державного реєстру транспортних засобів.

 2. Після виявлення правопорушення та його фото/відеофіксації інспектор з паркування зобов’язаний скласти і розмістити на лобовому склі:

  • копію постанови про притягнення до адміністративної відповідальності (якщо є можливість встановити суб’єкта правопорушення);
  • повідомлення про притягнення до адміністративної відповідальності (якщо суб’єкта не встановлено). В такому разі постанова направляється протягом 3 днів з дати її винесення рекомендованим листом (з повідомленням) на адресу реєстрації такої особи.


 

Набрання чинності постановою

Постанова набирає законної сили після її вручення особі або отримання поштового повідомлення про вручення або про відмову в її отриманні, або повернення поштового відправлення з позначкою про невручення.

 

Порядок виконання

Штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через 15 днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п'ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

 

У разі сплати суб’єктом правопорушення 50 відсотків розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня набрання законної сили постановою про накладення адміністративного стягнення - така постанова вважається виконаною.

Також постанова вважається виконаною у разі сплати штрафу за повідомленням про притягнення до адміністративної відповідальності, залишеним уповноваженою посадовою особою на місці вчинення правопорушення на лобовому склі транспортного засобу, у тому числі шляхом сплати 50 відсотків розміру штрафу протягом 10 банківських днів з дня вчинення відповідного правопорушення.

 

У разі несплати штрафу протягом 30 днів з дня набрання законної сили постановою про накладення адміністративного стягнення за правопорушення у сферах безпеки дорожнього руху та паркування транспортних засобів така постанова підлягає примусовому виконанню.

 

Розмір штрафів

Стаття

 

Диспозиція

Санкція

Ч.1 ст 122 КУпАП

порушення правил … зупинки, стоянки …

штраф в розмірі п'ятнадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або 50 штрафних балів

Ч.3 ст. 122 КУпАП

… порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху

штраф в розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян

 

Ч.1 ст. 152-1 КУпАП

Порушення правил паркування транспортних засобів, у тому числі неоплата вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування за кожну добу користування, -

 

штраф в двадцятикратному розмірі від вартості однієї години послуги з користування тим майданчиком для платного паркування транспортних засобів, на якому знаходиться транспортний засіб у момент порушення

Ч.2 ст. 152-1 КУпАП

Паркування транспортних засобів на місцях, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, особами, які не мають відповідних пільг (крім випадків, визначених частиною шостою цієї статті), або на місцях, не призначених для паркування відповідних транспортних засобів

 

штраф в тридцятикратному розмірі від вартості однієї години послуги з користування тим майданчиком для платного паркування транспортних засобів, на якому знаходиться транспортний засіб у момент порушення

Ч.5 ст. 152-1 КУпАП

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частинами третьою або четвертою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

 

штрафу на посадових осіб суб'єктів господарювання, які утримують майданчики для платного паркування транспортних засобів, від ста двадцяти до ста п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян

 

Порядок тимчасового затримання транспортних засобів, порядок оскарження, а також практичні поради будуть висвітлені в окремій статті.

 

Ніквас В’ячеслав

адвокат, старший партнер